Tuesday 4 February 2014

Bonensalade met olijven & appelsienzest



Hoe leuk het ook mag zijn om "quality time" in de keuken door te brengen, er zijn ook andere belangrijke dingen die onze tijd verdienen. Voor momenten van tijdsgebrek is het handig om praktische ideeën uit de hoed te kunnen toveren om binnen een korte tijd iets voedzaam (en lekker!) klaar te maken. Peulvruchten zijn voor mij een schitterend middel voor zulke dagen. Heb je ook een bokaal maïs en gekookte kastanjes in jouw keukenkast, dan ben je klaar om in 5 minuten een heerlijke maaltijdsalade te toveren.


250g Gekookte bruine bonen
80g (gemarineerde) olijven, in stukjes
1 e.l. zongedroogde tomaten, zeer fijn gesneden (of tomatentapenade)
80g groene en rode paprika in kleine blokjes (ik heb gemengde paprikablokjes uit de diepvries gebruikt)
1 t.l. appelsienzest
200g gekookte of geroosterde kastanjes
1 e.l. basilicum pesto
Zeezout
200g Maiskorrels
Verse munt – om te garneren


Alles goed mengen in een slakom. Direct serveren.


De bonen had ik 2 dagen voordien gekookt en elke dag had ik er een andere gerecht mee gemaakt. Je kan natuurlijk ook bonen uit bokaal gebruiken. Ik heb op een vorige post (zie hier) ideeën gedeeld over hoe je op een snelle manier zelf bonen kan koken.

De kastanjes had ik nog liggen in de diepvries. Ik heb ze in grote hoeveelheid in oktober vers geraapt en direct gestoomd en geschild voordat ik ze ingevroren heb. In deze periode zijn kastanjes nog steeds verkrijgbaar in bokaal bij de meeste supermarkten.

Voor dit recept heb ik deze bonen gebruikt


Ik had zeer lekker gemarineerde olijven gekocht op de zondagsmarkt en ze kwamen al in een zongedroogde tomaat-achtig tapenade. Ajvar zou ook een lekkere toevoeging kunnen zijn voor deze salade.
zo krijg je de schil van citrusvruchten heel fijn en bijna niets wordt verspild







De appelsienzest heb ik met een Microplane rasper fijn gemaakt, zonder het witte deel van de schil. Zo een rasper is voor mij een onmisbaar gereedschap in de keuken. Ik gebruik dat ook om gember vers te raspen. Het wordt mooi gepureerd.

De verse munt was niet echt nodig, maar het brengt wel een extra frisse toets aan de salade. Als ik verse munt koop, probeer ik dat binnen 2 dagen te verwerken want het wordt snel bruin. Dan doe ik ze in mijn smoothies en salades.





No comments:

Post a Comment